måndag 4 augusti 2014

Hyltebruks bibliotek

Dagar som denna, när vädret helt saknar samarbetsvilja hur snällt man än ber om lite sol, så föredrar jag att resa in i fantasins värld istället för att ge mig ut på andra äventyr. Visst, "det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder"... 
Men det finns också dagar som är gjorda för att bara ta det lugnt med en bok i ena handen och en varm kopp te i andra. Därför tyckte jag att det passade bra att skriva lite om Hyltebruks bibliotek idag.


Jag kommer ihåg varje gång när vi skulle gå till biblioteket i lågstadiet. Det var utan tvekan den roligaste skoldagen, för bokmalar som mig iallafall. Inget slog att få gå omkring och leta efter hästböcker och annat kul. Och att bara läsa, läsa, läsa. Nu har väl min smak av böcker utvecklats lite från hästböckernas tid, men jag tycker fortfarande precis lika mycket om att komma in i ett bibliotek och leta upp ett par böcker som verkar lovande att ta med hem. 


Hyltebruks bibliotek är dessutom ett av de mysigaste jag besökt, jag har varit i flera nyrenoverade storstadsbibliotek, men man får helt enkelt inte samma känsla. Det är aldrig lika tyst och lugnt som i Hylte och det är så mycket folk överallt att det är omöjligt att verkligen slappna av. 
På biblioteket finns utöver böcker och andra skrifter även musik för de som tycker mer om det. Där finns även en stor samling barnböcker att välja mellan till de yngre.


Jag har skrivit i en vecka nu om att upptäcka Hyltebruk o.s.v., men inte riktigt insett att det finns fler sätt att göra det än att åka runt till alla platserna.
När jag gick förbi "hembygd" hyllan, och hittade boken "sägner och annat oknytt i Hyltebygden" insåg jag att man såklart måste upptäcka även historierna för att kunna säga att man verkligen känner till Hylte. Jag tänkte därför dela med mig av en av de kortare historierna ur boken, om Jansberg/Mårås, vilket jag tycker passade bra eftersom jag skrivit om båda platserna utan att ha en aning om historien om Jättabron. 

Så här gick det iallafall enligt sägnen till när Jättabron (udde i Jansbergssjön) kom till:

"Det bodde en gång en jätte i Mårås bokhult. Han var irriterad på Långaryds kyrkklockor och beslöt sig för att förstöra kyrkan. Till detta skulle han använda stora stenar, vilka han lastade i en stor säck som han svingade upp på ryggen och travade iväg mot Långaryd. Men säcken brast, stenarna rann ur och bildade då den steniga udde som sticker ut i Jansbergssjön och kallas för Jättabron."


 

Med denna lilla sagostund vill jag säga tack för mig, för denna dagen iallafall.

Vill du  veta mer om biblioteket eller läsa fler sägner om Hylte så har du allt du behöver nedan:

Adress: Fabriksgatan 1A, 314 31 Hyltebruk
Tfn: 0345-181 56


//Karolina


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar