tisdag 19 juli 2016

Våffelstugan!

Dagens inlägg går i våfflans tecken! Jag kanske ska påminna om att de föregående inläggen utspelade sig faktiskt under en dag. Därför var det avslappnande att avrunda vår resa med ett besök på Glassbo Våffelstuga.

 

Glassbo Våffelstuga ligger på vägen mot naturreservatet Glassbo och ligger på så sätt i ett naturskönt område. Det ligger också väldigt nära Hyltebruk där jag själv kommer ifrån, men det har inte kommit mig för att besöka tidigare. Lena har tidigare under dagen hållit med mig om det, att när man bor nära så blir det ibland att man inte ser sig omkring i det som ligger en närmast.

Våffelstugan drivs av Leif och Marita, men får också hjälp av mormor Erna. Delar av bebyggelsen tros kunna dateras ända till tidiga 1600-tal, och här har en familjs historia utspelat sig. Men sedan sägs det också att en gammal kändis övernattat här, nämligen Gustav II Adolf.
Nu säljs här inte bara våfflor, utan här visas också upp och säljs hantverk från folk i bygden. Det kan man hitta i ett av de andra husen på gården.

När vi anländer så är det redan packat med folk. Dagen har ju varit mestadels solig och just nu verkar solen visa sig lite extra mycket, och det märks när människorna tittar fram.
De små röda husen får en att tänka på småländsk landsbygd, och det hela känns väldigt pittoreskt. Vi tas emot med öppna armar och jag blir skolad i spanska.
Ingen tid går till spillo utan vi beställer raskt in en varsin våffla med lite kaffe till.

Och hur smakar våfflorna då? Jo de är fylliga och krispiga; och vanligtvis brukar jag inte riktigt kalla mig för en våffelfanatiker, men jag måste säga att jag blivit lite frälst.

 

Innan vi beger oss hemåt igen så börjar jag reflektera över dagens besök och händelser. Jag kan konstatera att det har varit en mycket trevlig dag, med mycket samtal och skratt. Dagen har också blivit en påminnelse om att man måste ses sig om överallt, även på de platser som endast ligger ett stenkast ifrån de vanliga promenaderna.
Det finns alltid något nytt att se, alltid något nytt att upptäcka och alltid någon ny att stifta bekantskap med. Denna uppenbarelse förhöjs med en våffla i magen!



Och mer om Glassbo Våffelstuga kan ni läsa på: www.glassbovaffelstuga.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar