tisdag 23 augusti 2016

Röda Korset

Idag fortsätter vi lite på samma spår som vi gjorde igår, nämligen välgörenhet.

Jag träffar Monika Malm Nielsen, som arbetar som föreståndare på Röda Korset i Hyltebruk. Hon, tillsamman med några fasta anställda och ideella arbetare hos Röda Korset, driver en second hand-butik där man kan handla allt möjligt.
Vi lever ju i en tid där återanvändning är en ganska stor trend, och det finns varken brist på folk som skänker eller köper.
Tvärtom så är trycket väldigt högt på de som arbetar i butiken. Gåvor ska sorteras och kunder ska tas om hand.




Jag själv har varit inne här och handlat ibland i jakt på äldre saker som porslin, prydnadssaker med mera. För ska man hitta saker som ligger lite åt vintage-hållet så är det på second hand-butiker, loppisar och marknader man får leta.

En stor del av kunderna är nyanlända, och det är väl där det ideella arbetet kommer in. Som jag skrev igår så driver Röda Korset och Svenska kyrkan språkträffar, där Röda Korset har sina möten på måndagar på vuxenskolan.
Monika berättar för mig att responsen har varit bra även. De nyanlända verkar väldigt ivriga på att få samtala och lära sig lite av det svenska språket.
Monika säger att hon har arbetat här i fem år nu som anställd. Det funkar bra men kan bli väldigt hektiskt ibland när det blir lite spikar av både inlämnade saker och många kunder på en gång.



Jag frågar henne om hon innan det här har arbetat ideellt med någonting, och om hon hade tänkt på det mycket innan. Hon svarar att hon faktiskt inte alls hade arbetat med det innan, eller tänkt så mycket på ideella organisationer. Däremot så har hon nu, genom att få chansen att jobba genom Röda Korset, blivit mer medveten om människors utsatthet i andra länder och utlandsnyheter har blivit mer aktuella för henne. Hon kan relatera till dem mer.

När vi sitter där och pratar så är det mycket folk i rörelse, även i bakgrunden där kunder inte får gå. Jag ser en bil rulla in. Ett gäng madrasser har kommit in och kanske kan de få vara till nytta till någon som behöver den, nyanländ eller inte.
Jag tackar för mig; för jag ser och känner att de har mycket att göra och att Monika behövs.

Dock så får jag en bild Monica och några av hennes kollegor. Till från vänster till höger har vi Anna-Greta, Monika och Margareta.



Jag tycker att det är toppen att Röda Korset finns, för de arbetar för en bra sak. Särskilt kanske gillar jag sådana här butiker där verkligen alla i samhället kan komma och ha glädje av vad andra inte längre behöver, till en tämligen liten slant.
Hoppas ni hakar på också, och kanske hittar ni något intressant där inne på hyllorna.

Röda Korsets second hand-butik hittar ni på Storgatan 18 i Hyltebruk!

/ Robin


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar